Cigarrens historia

Tobak i Europa

tobak_kubaChristopher Columbus är den som i allmänhet sägs vara den som tog tobak till Europa. Två av Columbus besättningsmän under hans resa 1492, Rodrigo de Jerez och Luis de Torres, sägs ha stött på tobak för första gången på ön Hispaniola, då infödingarna presenterade torra löv som spred en märklig doft. Tobak var vitt utspritt bland öarna i Västindien och därför stötte de på det på Kuba igen, där Columbus och hans män slog sig ned. Columbus sjömän rapporterade att Tainos på ön Kuba rökt en primitiv form av cigarr, med vridna, torkade tobaksblad rullade i andra blad som palm och groblad.

Primitiva cigarrer

Så småningom lade sig spanska och andra europeiska sjömän till med en hobby där de rökte lövrullar, liksom conquistadorerna. Rökningen av primitiva cigarrer spred sig till Spanien och Portugal och slutligen till Frankrike, troligen genom Jean Nicot, den franske ambassadören i Portugal, som gav sitt namn till nikotin. Senare spred sig hobbyn till Italien efter Sir Walter Raleigh’s resor till Amerika, och även till Storbritannien. Rökning blev från mitten av 1500-talet känt i hela Europa, och i Storbritannien rökte man pipa, ett halvt sekel senare började tobak odlas kommersiellt i USA. Tobak ansågs ursprungligen ha medicinska egenskaper, men det fanns några som ansåg att det inte var bra. Rökning fördömdes av Philip II av Spanien, och James I av England. Omkring 1592 tog den spanske galeon San Clemente 50 kg tobaksfrön till Filippinerna via handelsvägen Acapulco-Manila. Fröerna fördelades mellan de katolska missionärerna, där präster sedan hittade utmärkt klimat och bra jordar för odling av högkvalitativ tobak.

Vanligt med cigarrökning

kubanska_cigarrerUnder 1800-talet var cigarrökande vanligt, medan cigaretter fortfarande var relativt sällsynta. I början 1900-talet skrev Rudyard Kipling sin berömda rökdikt, ”The Betrothed.” Cigarraffärerna var en viktig industri, och fabriker sysselsatte många innan den mekaniserad tillverkning av cigarrer blev mer praktisk. År 1869 flyttade den spanska cigarrtillverkaren Vicente Martinez Ybor sin verksamhet Principe de Gales (prins av Wales), från det viktiga cigarrtillverknings centrumet i Havanna på Kuba, och från det tioåriga kriget, till Key West i Florida från. Andra tillverkare följde efter och Key West blev ett viktigt centrum för cigarrtillverkning.

År 1885 flyttade Ybor igen då han köpt mark nära den då lilla staden Tampa i Florida. Där byggde han vid den tiden världens största cigarrfabrik i den nya företagsägda staden Ybor City. Den vänlige rivalen och Flor de Sánchez y Hayas ägare Ignacio Haya, byggde sin egen fabrik i närheten under samma år, och många andra cigarrtillverkare följde snart efter, särskilt efter branden år 1886 som ödelade mycket av Key West. Tusentals kubanska och spanska tabaqueros kom till området från Key West, Kuba och New York för att producera hundratals miljoner cigarrer årligen. Den lokala produktionen nådde sin topp år 1929, då arbetare i Ybor City och West Tampa rullade över 500.000.000 ”rena Havannacigarrer”, och staden fick smeknamnet ”Cigarrens huvudstad i världen”.

I New York tillverkades cigarrer av rullare som arbetade i sina hem. Det har rapporterats att i New York år 1883 tillverkades cigarrer i 127 hyreshus och det sysselsatte 1.962 familjer och 7.924 personer. En lag tillkom sent det året som förbjöd tillverkningen, på uppmaning av fackföreningar, då lönerna var dåliga. Industrin som hade flyttat till Brooklyn och andra platser på Long Island då lagen var i kraft, återvände sedan till New York. År 1905 fanns det 80.000 cigarrtillverkare i USA, de flesta av dem små, familjedrivna butiker där cigarrer rullades och såldes omedelbart.

Cigarrer idag

Många cigarrer maskintillverkas nu, men prestige- och kvalitetscigarrer rullas för hand, främst i Centralamerika och på Kuba, liksom i små chinchales som finns i praktiskt taget alla större städer i USA. Lådor av handrullade cigarrer bär märkningen ”Totalmente a mano” (handrullade) eller ”Hecho en mano” (handgjorda). Dessa handrullade premiumcigarrer är signifikant annorlunda än de maskintillverkade cigarrer som säljs i butiker och bensinstationer. Sedan 1990 och framåt har detta lett till en allvarlig strid mellan producenter och aficionados av handgjorda premiumcigarrer, och cigaretttillverkande företag som skapar maskintillverkade produkter som liknar cigarrer och därefter märkts som cigarrer.